Thursday, February 10, 2011

Shell wekt grote woede op omtrent boringen in natuurgebieden Afrika.. ( meerdere media/ Telegraaf)


Prinses Irene geschokt over plannen Shell

AMSTERDAM - Prinses Irene noemt het een „enorme schok” dat Shell wil boren in het Zuid-Afrikaanse gebied Bergplaas. De zus van koningin Beatrix is de eigenaar van dit natuurgebied en reageerde vol ongeloof toen ze hoorde over de boorplannen, zegt ze donderdag.


Foto: Rene Oudshoorn De prinses kwam in actie nadat tijdens een bijeenkomst van Shell voor omwonenden een van de aanwezigen zou hebben gezegd dat de multinational maar bij haar moest gaan boren, omdat ze aandelen zou hebben in Shell. Irene laat nu weten dat ze ook tegen gaswinning is.

„Ik kan me niet voorstellen dat dit mogelijk is. Dat je zo'n ongelooflijk mooi oerlandschap wilt opbreken en het water mogelijk vergiftigt”, aldus de prinses. „Ik heb dit aangekocht om een plek te creëren die niet wordt aangetast. We hebben schoon water en schone lucht,” zegt Irene in een interview met de GPD (Geassocieerde Pers Diensten). In het natuurgebied kunnen mensen natuurretraites volgen en wildernistrektochten maken.

„En nu komt Shell en zegt: 'Wat kan mij dat schelen?'. Dat is een enorme schok”, vindt Irene. Ze vreest dat het gebied „een mierenhoop” van activiteit wordt. „Er moeten nieuwe wegen komen in deze ongerepte natuur, ze gaan huizen bouwen voor personeel.”

Hoewel Shell aangeeft dat het niet zo diep boort dat het grondwater zal worden aangetast, bestaat er volgens de prinses altijd een risico. „En dat kleine risico moeten we niet nemen.” Ze heeft nog geen contact gehad met de multinational, maar dat staat nog wel op de planning, laat Irene weten. Op de vraag of de koninklijke familie aandelen heeft in Shell, antwoordt de prinses: „Ik betwijfel dat ten zeerste”. „Maar ik heb daar geen informatie over. Er is in elk geval niemand in de familie die de aarde meer vervuild en kapot gemaakt wil zien worden.”