Monday, November 15, 2010

Snelheid van informatie van levensbelang voor mensen... ( de morgen)

Twitter helpt dodentol tyfoon Filipijnen laag te houden


Het is mee aan Twitter en Facebook te danken dat de supertyfoon Megi in oktober nog geen twintig slachtoffers maakte op de Filipijnen. Op de archipel volgen al ruim 28.000 mensen de supersnelle tweets van de metereologische dienst Pagasa.

Megi raasde half oktober met windsnelheden tot 269 kilometer per uur over de duizenden Filipijnse eilanden. Net daarvoor had Pagasa haar officiële Twitteraccount gelanceerd. Via de socialenetwerksite werden alle updates van de metereologische dienst sneller dan ooit verspreid naar media, overheidsdiensten en gewone burgers in de uitgestrekte archipel. Op die manier wist een groot deel van de bevolking precies waar en wanneer de storm het hardst zou toeslaan. Duizenden mensen konden zich in veiligheid brengen of hun have en goed beter beschermen tegen het noodweer.

Amper een maand na de lancering telt Pagasa al meer dan 28.000 volgers op Twitter. Sociale media schakelen de omweg via tussenpersonen uit, zegt Ruben Canlas, een Filipijnse ICT-consultant. "Vroeger konden we niet om radio en televisie heen om weersvoorspellingen en rampenmeldingen bekend te maken. Dat is niet de meest efficiënte manier om dringende informatie te verspreiden. Zenders selecteren informatie of wachten met het oog op hun zendschema soms met het doorgeven ervan. Concurrerende zenders "vormen ook vaak flessenhalzen": terwijl één station een woordvoerder interviewt, hebben andere zenders een tijdlang geen toegang tot die bron van informatie. "Nu kunnen instellingen als Pagasa hun informatie zelf verspreiden via Twitter, en kunnen alle media die tweets dan naar believen gebruiken."

Goedkoop
Ook hulpverleners maken gebruik van de nieuwe media. Het Filipijnse Rode Kruis verspreidt al sinds 2009 nieuws over zijn activiteiten via Facebook en Twitter. Bij de doortocht van de tyfoon Ketsana eind september 2009 kreeg de organisatie op zijn nagelnieuwe Twitteraccount in enkele dagen tijd drieduizend volgers. Dat aantal is inmiddels aangezwollen tot meer dan 42.000. Via Facebook kon het Filipijnse Rode Kruis in 2009 intussen duizenden vrijwilligers mobiliseren voor hulpactiviteiten. Intussen heeft de organisatie meer dan honderdduizend vrienden op Facebook. "Het is gewoon de goedkoopste en meest directe manier om mensen te bereiken", zegt secretaris-generaal Gwendolyn Pang.

De Filipijnen zijn erg kwetsbaar voor natuurrampen. De archipel telt veel vulkanen en krijgt elk jaar een twintigtal tropische stormen te verduren.

Nadat de typhoon Ketsana in 2009 zeker 460 slachtoffer had gemaakt en voor een kwart miljard dollar schade had aangericht, ging het land uitkijken naar manieren om de bevolking nog sneller te verwittigen voor naderend onheil. De keuze voor socialenetwerksites lag voor de hand. Volgens het Amerikaanse ICT-bedrijf Gartner worden Facebook en Twitter in geen enkel ander Aziatisch land meer gebruikt. Ongeveer 28 van de 94 miljoen Filipino's hebben toegang tot het internet en daarvan gebruiken er volgens het marketingsbureau comScore meer dan 18 miljoen Facebook. De penetratiegraad van Twitter op de Filipijnen bedraagt 14,8 procent. (ips/sps)