Tuesday, March 20, 2007

kwallenplaag teisterd kust Australie

Kwallen teisteren WK zwemmen in Australiƫ
Het was niet best, die 29ste plaats, maar Linsey Heister had daarvoor een goede verklaring: kwallen!

Open water
Bij haar debuut op de wereldkampioenschappen open water leverde Heister meer strijd met de kwallen dan met haar concurrenten. Na haar zoveelste aanvaring met een kwal bij St Kilda Beach in Melbourne kon de 18-jarige Eindhovense haar arm nauwelijks meer uit het water krijgen.

Pijn
Ver achter de Russische winnares Larisa Iltsjenko kwam ze op de 10 kilometer daarom niet verder dan een 29ste plek. "Het was heel zwaar", zei Heister, terwijl de fysiotherapeute probeerde de pijnlijke plekken op haar lijf met ijs te koelen. "De kwallenbeten zitten overal. In het begin ging de pijn snel weg, maar halverwege kwam er een kwal onder mijn arm terecht. Daar heb ik wel een paar kilometer last van gehad. Mijn arm werd loodzwaar."

Voordeel
Bondscoach Edith van Dijk had Heister vooraf hoger ingeschat dan een 29ste plaats. Ze rekende op een plek tussen 15 en 20. "Maar ik wist ook wel dat Linsy niet echt dol is op kwallen. Ik heb dat in het verleden ook ervaren. Het is niet echt lekker. Het voordeel is nu wel dat ze dit een keer heeft meegemaakt."