Monday, February 14, 2011

Klimaatonvriendelijke samenleving komt meer en meer boven water.. ( AD) "Olie verversen"

Waarheid en onzin over olie verversen

ROTTERDAM - Olie verversen is duur; het is een vaste post op de rekening van een onderhoudsbeurt. Heeft de moderne auto wel zo vaak nieuwe olie nodig?

Er werd aangetoond dat je jarenlang kunt blijven rijden voordat de olie aan vervanging toe is Ik kreeg een wrang en belazerd gevoel bij het olie verversen van mijn nieuwe Ford Transit,'' klaagt M. de Oude uit Bruinisse. ,,De auto heb ik in december 2009 gekocht. Vorige maand was hij aan zijn eerste onderhoudsbeurt toe. Ik begrijp werkelijk niet waarom mijn nieuwe bus met slechts 11.400 kilometer op de teller voor 81,94 euro aan nieuwe motorolie nodig zou hebben. Word ik getild? Bij mijn Renault Clio is al twee jaar geen olie bijgevuld.''

Niet mis
Ook J. van de Merwe uit Enkhuizen vertrouwt het niet. Zijn zes jaar oude Suzuki Liana rijdt circa 7000 kilometer per jaar: vooral langere ritten van meer dan 30 kilometer. ,,Vanwege de kosten en het milieu had ik besloten om bij de laatste jaarlijkse beurt met APK, geen olie en filter te wisselen. Ik wilde het een jaar overslaan.'' Maar dat was volgens de dealer van Van de Merwe een heel slecht idee: ,,Zijn reactie was niet mis. Bij mijn eerste auto, in 1960, was het voorschrift om na elke 7500 kilometer de olie te verversen, maar dat is nu toch wel achterhaald, dacht ik.''

Het is een feit dat moderne auto's minder onderhoud nodig hebben. Daar is de branche natuurlijk niet blij mee, want daardoor lopen de inkomsten terug. En veel garagebedrijven hebben toch al moeite het hoofd boven water te houden. Geen wonder dat consumenten argwaan krijgen als elke keer voor veel geld het 'zwarte goud' wordt ververst, terwijl de noodzaak daarvan niet echt duidelijk is. Regelmatig klinkt kritiek en soms wordt ook glashard aangetoond dat zo vaak olie verversen helemaal niet nodig is. Op de Duitse televisie waren meermalen reportages te zien van automobilisten die al jaren probleemloos rondrijden met dezelfde olie.

Ten strijde
In Nederland trok Henk de Groot, na zijn vertrek als directeur van motoroliefabrikant Castrol, jarenlang ten strijde tegen de autobranche. Zijn website, www.niveauplus.nl, bestaat nog altijd. Daarop wordt gepropageerd dat de automobilist onnodig op kosten wordt gejaagd. De Groot ontwikkelde een chip die aan de bekende oliepeilstok wordt bevestigd. Deze chip meet de zuurgraad en het zoutgehalte van de olie. Zolang de kwaliteit daarvan in orde is, hoeft de olie niet te worden ververst. Het kan daardoor wel honderdduizenden kilometers of vele jaren duren voordat de chip duidelijk maakt dat de olie aan vervanging toe is.

Klinkt aannemelijk, al zijn er bij deze meetmethode vraagtekens te plaatsen. Hij houdt immers geen rekening met de zogenoemde additieven, die óók in motorolie te vinden zijn. Deze chemische toevoegingen helpen de motor op allerlei manieren optimaal te presteren. Na verloop van tijd wordt de werking van deze additieven minder. De motor loopt dan een groter risico op slijtage, slechtere prestaties of een hoger brandstofverbruik.

Richtlijnen
Aan de andere kant is het een feit dat de autobranche de olie vaak eerder ververst dan daadwerkelijk nodig is. De branche werkt met algemene richtlijnen, afkomstig van de fabrikant. En die richtlijnen zijn afgestemd op een gemiddeld rijgedrag. Wie vaak korte ritten met een koude motor maakt, moet zijn olie eerder vervangen dan iemand die alleen maar lange afstanden rijdt. En een agressieve rijstijl heeft een andere invloed dan een ontspannen rijgedrag. Bovendien gaan de autofabrikanten bij het vaststellen van de service-interval aan de veilige kant zitten. Beter te vroeg olie verversen, dan te laat, is hun devies. Daar valt wat voor te zeggen.

Bij auto's die weinig kilometers rijden, kan de olie juist meer vervuilen omdat de motor waarschijnlijk minder vaak en korter op bedrijfstemperatuur komt. Hierdoor vervuilt het filter ook sneller. Bovendien zal het vochtgehalte in de olie toenemen, wat eveneens ongunstig is voor de smering van de motor. Als het fout gaat, kan de schade in de duizenden euro's lopen. De consument die zich niet houdt aan de richtlijn van de fabrikant, loopt bovendien het risico dat hij problemen krijgt bij een eventuele garantieclaim.

Geen ramp
Kortom: het is meestal geen ramp om wat langer door te rijden dan de fabrikant voorschrijft. Mits de olie goed op peil blijft, maar dat kunnen automobilisten makkelijk zelf controleren. Zeker bij nieuwe auto's, die nog onder de garantie vallen, is het echter verstandig om de richtlijnen van de autofabrikant strikt te volgen. Zie het dan maar als preventief onderhoud om de motor in topconditie te houden. (NIEK SCHENK)



Opmerking Embassadorion: Ook het gebruik van lampen overdag is meer ingesteld om de fabrikanten meer omzet te bezorgen, het is inmiddels niet bewezen dat er minder ongelukken plaatsvinden. Op de wegen waar veelal ongelukken plaatsvonden blijven gewonden vallen ook met de autolampen overdag aan.

Het is erg vreemd te noemen dat meer en meer auto,s de lampen niet zelf door de mensen de lampen verwisseld kunnen worden en alleen via de garage en het "uitlezen van computers de lampen vervangen kunnen worden.

Hoe creer je een economie die op punt van omvallen staat, de klant en of gebruiker is de dupe omdat die straks met een auto zit waarmee niets meer zelf geregeld kan worden.

Ook het soort lampen genaamd letlampen en of spaarlampen zijn vele malen slechter voor het klimaat mede door het gebruik van materialen welke kwik bevatten en of niet meer afbreekbaar zijn in het klimaat. Ook word de autobezitter op alle fronten op kosten gejaagd is het niet de belasting dan is het wel het gebruik waarbij verkeerd advies word gegeven hoe juist om te gaan met gebruik en verbruik van de auto.

Dit kabinet zou eindelijk eens stappen moeten ondernemen tegen apparaten en fabrikanten welke er op gericht zijn met opzet artikelen te bouwen en of creeren welke zeer korte levensduur hebben, zo is bekend van wasmachines en ander witgoed dat hier niet meer gelet word op de lange levensduur maar het geldbelang belangrijker is fabrikanten het hoofd te bieden ten koste van de samenleving.

Van diverse monteurs is inmiddels bekend dat apparatuur zo als bijvoorbeeld verwarmingsketels ee hoger rendement hebben maar veel kortere levensduur hebben van nog geen 10 jaar.. wat schieten we dan in hemelsnaam op met een beter rendement.. in wiens belang dat van de fabrikant of de klant...