Monday, December 27, 2010

Lichtverschijnselen Deventer waargenomen.. ( VWK)


Zeldzame lichtverschijnselen, Deventer 20 december

De poolmist die op maandag 20 december in Deventer bij ca. -7 graden onder nul ontstaan was, leidde tot mooie zeldzame lichtverschijnselen. Onze redacteur "optische verschijnselen" maakte het mee, en documenteerde en fotgrafeerde het voor ons!

In Deventer was op maandagavond 20 december uitsneeuwende mist die leidde tot poolsneeuw. Daarin deden zich haloverschijnselen voor, zoals een kring en een zuil bij de maan, en ook lichtzuilen boven straatlantaarns. Maar het meest bijzonder waren de halo’s die ik zag op mijn autoruit, toen ik van een fotografeerlocatie terug naar huis ‘kroop’ (wegens de weersomstandigheden): om ieder lantaarnlicht waar ik langs reed zag ik op mijn ruit een halo voorbijschuiven.