Computerfout geeft 71.000 klanten te weinig rente
Ruim 71.000 klanten van internetbank Rabobank.be hebben op 1 januari te weinig rente gekregen op hun spaargeld. Door een fout in de berekeningsmodule hield de computer onterecht roerende voorheffing af, zegt marketing manager Dirk Dewulf. Rabobank.be heeft in totaal zo'n 160.000 klanten.
Veel klachten
Rabobank.be kreeg in het nieuwe jaar meteen 2.300 e-mails en 5 à 600 telefoontjes van klanten die zich afvroegen waarom ze minder rente kregen dan gehoopt. "We traceerden een fout in de berekeningsmodule van ons systeem. Dat hield onterecht roerende voorheffing af, ook bij mensen die minder dan 1.660 euro rente kregen of 3.320 euro voor gehuwden of wettelijk samenwonenden en dus geen roerende voorheffing moeten betalen", aldus Dewulf.
Crisisteam
Volgens Dewulf is de fout in de computer opgelost en werd snel een crisisteam opgericht om alle getroffen klanten te verwittigen. "De meeste spaarders die zelf contact opnamen hebben intussen een antwoord gekregen. Ook de anderen mogen dat verwachten. In de loop van de week krijgt iedereen zijn teveel afgehouden geld terug", aldus Dewulf. (belga/sam)
02/01/09 16u59