Computerstoring nekt treinverkeer opnieuw
AMSTERDAM - Een falende computer heeft donderdagmorgen opnieuw grote overlast veroorzaakt op het spoor. Het treinverkeer van en naar Amsterdam lag tussen half elf en kwart voor twaalf volledig stil.
Tienduizenden reizigers konden de hoofdstad niet bereiken, of vertrekken naar een bestemming elders.
Oorzaak was volgens spoorbeheerder ProRail een storing in een computer waardoor seinen en wissels niet meer konden worden bediend. In een computer moest een defecte harde schijf worden vervangen waarna het systeem opnieuw werd opgestart. Het treinverkeer kwam daarna weer op gang, hoewel reizigers tot halverwege de middag nog rekening moesten houden met vertragingen.
De Nederlandse Spoorwegen zijn zeer ontevreden over de aanhoudende computerproblemen bij ProRail. Een NS-woordvoerder kondigde aan dat zijn werkgever binnenkort ''een ernstig gesprek'' gaat voeren met de leiding van ProRail. ''Dit is onverkoopbaar aan onze klanten'', aldus de zegsman van NS. ''Een ProRail-computer valt uit en tienduizenden, mogelijk honderdduizend reizigers ondervinden ernstige hinder''.
Rover, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer, is woedend over de gang van zaken. De organisatie wijst er net als NS op dat relatief kleine computerproblemen de laatste tijd al vaker hebben geleid tot veel overlast. Dat gebeurde onlangs nog in Rotterdam en in Utrecht.
''Rover is van mening dat een storing aan één enkele harde schijf op een seinhuis te Amsterdam er nooit toe mag leiden dat in een omtrek van 20 kilometer van Amsterdam het treinverkeer stilvalt'', stelt de belangenclub in een reactie op de situatie.
ProRail krijgt keiharde kritiek van Rover. ''Computersystemen hadden dubbel of fail-safe moeten zijn ingericht. Dat dit niet het geval is, betekent dat er blijkbaar geen deskundigheid aanwezig is om de zaken in goede banen te leiden'', aldus Rover.
De spoorbeheerder werkt aan een nieuw computersysteem, dat in 2010 klaar moet zijn. Rover vindt dat het veel te lang duurt voordat een en ander is geregeld. ''Het kan niet zo zijn dat de computerapparatuur en -programmatuur bij ProRail pas over enkele jaren voldoende betrouwbaar zal zijn. ProRail dient ook nú zijn maatschappelijke functie -het betrouwbaar en veilig berijdbaar houden van het spoorwegnet- waar te maken''.