Friday, December 17, 2010

Waarschuwing sneeuwval ( telegraaf)

ANWB: complete chaos op wegen Randstad

DEN HAAG - De ANWB waarschuwt iedereen die de weg op wil, zich af te vragen of dat wel echt moet. Een woordvoerder van de dienst sprak tegen half een vrijdagmiddag van een „complete chaos” op de snelwegen in de hele Randstad en Utrecht en van een „dramatische” toestand. het lijkt er volgens de VID op dat de rij-omstandigheden pas vannacht wat gaan verbeteren.


Stapvoets rijden op de A10 bij Amsterdam Het verkeer op zowel de knooppunten Oudenrijn bij Utrecht als het Prins Clausplein bij Den Haag staat volledig vast. Dat zijn twee belangrijke knooppunten in ons snelwegennet.

In totaal stond er rond half drie 's middags al 507 kilometer file op de Nederlandse snelwegen. Op de A1 staat het in beide richtingen stil tussen Amsterdam en Amersfoort over 40 kilometer. Op de A2 tussen Amsterdam en 's-Hertogenbosch staat in beide richtingen meer dan 20 kilomter file.

Daarnaast staan ook op de A12, de A15, de A27 en de A10 flinke files. Op de A9 is de Wijkertunnel in beide richtingen afgesloten. Kijk hier voor de actuele verkeerssituatie.

„Iedereen moet zich afvragen of hij wel wil vertrekken. Neem voor vertrek contact op met de plaats van bestemming om te horen hoe het daar is”, aldus de woordvoerder. Volgens hem begint de situatie „problematisch” te worden. Rond half een stond er nog steeds tegen de tweehonderd kilometer file op de Nederlandse wegen.

Minder treinen in Randstad

De Nederlandse Spoorwegen (NS) rijden de rest van vrijdag in de Randstad uit voorzorg met minder treinen. Dat betekent dat reizigers in veel gevallen met langere reistijd rekening moeten houden. De NS en spoorbeheerder ProRail voorkomen met de aanpassingen dat er 'filevorming' op het spoor ontstaat.

ProRail heeft langs het spoor sneeuw- en herstelploegen klaarstaan om problemen snel te kunnen verhelpen. De NS raadt reizigers aan op de stations de omroepberichten en de informatieborden in de gaten te houden voor de laatste actuele treininformatie.