Overheid verdient grof geld aan hoge olieprijs
De olieprijs heeft gisteren een nieuw historisch record bereikt, bijna 140 dollar per vat. Daar verdient ook de Belgische fiscus aan, omdat hogere brandstofprijzen bijkomende belastinginkomsten genereren.
De Belgische automobilist draagt per tankbeurt van 50 liter tot 9,5 euro meer af aan de fiscus dan vijf jaar geleden. De belastingdruk op een tank stookolie van 3.000 liter is met 360 euro toegenomen.
De fiscale meeropbrengsten zijn vooral het gevolg van de btw. Dat is een percentage (21 procent) bovenop de som van alle andere prijscomponenten, waaronder de productie- en distributiekosten en de accijnzen. Hoe hoger die som, hoe hoger de btw-opbrengst. Omdat de prijzen van olieproducten fors in de lift zitten, surfen de btw-opbrengsten mee omhoog.
De belastingdruk op diesel aan de pomp is sinds de periode 2002-2003 inmiddels gestegen met 15 eurocent per liter, zo is af te leiden uit cijfers van de Nationale Bank en de Petroleumfederatie. De belastingen op een liter benzine zijn zelfs gestegen met 19 eurocent per liter.
Een omrekening naar een doorsneetankbeurt maakt de gevolgen duidelijk. Een tankbeurt van 50 liter diesel kost, volgens de vandaag geldende maximumprijzen, tot 72 euro aan de pomp. Daarvan vloeit er 28,5 euro naar de staat, via accijnzen en btw. Dat is 7,5 euro meer dan in de periode 2002-2003, toen de fiscale druk 'slechts' 21 euro bedroeg.
Benzinerijders dragen nog meer af. Wie 50 liter benzine 95 tankt, betaalt daar ruim 80 euro voor. Daarvan vloeit 44 euro, dus meer dan de helft, naar de staat. Dat is 9,5 euro meer dan in de periode 2002-2003, toen de fiscus 34 euro inde per tankbeurt.
De overheid greep onlangs wel in door de accijnzen (een vast bedrag, in tegenstelling tot de btw) op benzine te verlagen. Maar dat heeft nauwelijks effect omdat de hogere btw die vrij beperkte verlagingen meteen wegspoelt.
Ook uit de verkoop van stookolie haalt de fiscus almaar meer inkomsten. De fiscale druk op stookolie steeg voor een bestelling van 3.000 liter, het doorsneeverbruik om de winter door te komen, van 180 euro naar ruim 540 euro, of een stijging met 360 euro. Stookolie kost vandaag drie keer meer dan vijf jaar geleden.
Hoeveel tientallen miljoenen euro's de btw-meevallers opleveren aan de schatkist, kon of wou de FOD Financiƫn noch de FOD Economie gisteren zeggen. In tegenstelling tot Frankrijk publiceert Belgiƫ daar geen rapporten over. Het exacte cijfer ligt volgens insiders politiek gevoelig omdat je die meeropbrengst kunt interpreteren als een verdoken belastingverhoging. (Emmanuel Vanbrussel)