Rubber wegen hebben de toekomst ( Ad)
ROTTERDAM - De auto staat sinds mensenheugenis op rubberbanden. In de toekomst rijdt hij mogelijk ook over rubberen wegen. Dat is veiliger en stiller. De eerste proeven zijn veelbelovend.
Zoab leek twintig jaar geleden het ideale wegdek. Het Zeer Open Asfalt Beton is stiller dan gewoon asfalt. En door de poreuze structuur kan het makkelijker water absorberen. Dat leidt in de regen tot beter zicht voor de automobilist en minder kans op aquaplaning: een gevaarlijke situatie bij nat wegdek, waarbij de banden het contact met de weg verliezen.
Maar inmiddels is gebleken dat zoab wel erg snel aan vervanging toe is. Meestal doen de eerste problemen zich al na tien jaar voor. Er komen scheuren en gaten in en de bitumen (een soort lijm om de steentjes in het wegdek vast te zetten) laten los. Automobilisten rijden die steentjes er dan uit; autoruiten en -lak kunnen hierdoor beschadigen.
Proefvakken
In de zoektocht naar een beter wegdek experimenteert Rijkswaterstaat met een nieuw type rubberasfalt, dat nog stiller is dan zoab. Eerder al werd een kleinschalige proef gehouden in het Zeeuws-Vlaamse Kloosterzande, maar dat was niet op de openbare weg en het ging toen om tegeltjes van niet meer dan een vierkante meter groot. Sinds november liggen er twee volwaardige proefvakken op de parallelbaan van de A50 ter hoogte van Apeldoorn. Om geen al te groot risico te nemen, zijn de proefvakken aangelegd op de toegangsweg van tankstation De Brink.
Het rubber kan uit herverwerkte autobanden worden geproduceerd. Onderzocht wordt of het nieuwe wegdek op een rol te fabriceren is. Dan kan het ter plekke als een tapijt worden uitgerold en vastgelijmd.
Financiële problemen
Eerder is al in Japan geëxperimenteerd met rubberasfalt, maar het proefproject moest daar wegens financiële problemen worden gestaakt. De Nederlandse proef, in samenwerking met bedrijven uit de wegenbouw, moet inzicht geven in de technische haalbaarheid, de ervaringen van weggebruikers, de duurzaamheid en de kosten. Ook moet duidelijk worden in hoeverre een elastisch wegdek de geluidsoverlast van het autoverkeer kan terugdringen. De proef bij Apeldoorn duurt maximaal drie jaar. Als de resultaten positief zijn, wil Rijkswaterstaat een groter testtraject aanleggen. (NIEK SCHENK)
26/04/10 12u07