rkeer Arnhem-Nijmegen muurvast door ruzie'
ARNHEM - De dagelijkse file op de snelweg A50 tussen Heteren en de brug bij Ewijk staat in de landelijke file top vijf. De eveneens dagelijkse file op de A325 voor de Waalbrug bij Nijmegen nadert die positie met rasse schreden. De twee Waalbruggen zijn de enige manier waarop verkeer vanuit noordelijke richting Nijmegen kan bereiken of passeren.
De toegangswegen naar de snelweg A12 bij Arnhem zijn veel te smal. Daardoor lopen ze elke dag in de spitsuren vol. Het met verkeerslichten geregelde knooppunt Velperbroek onderbreekt de snelweg pardoes in Arnhem-Noord. Omdat de snelweg A15 vanuit Rotterdam niet aansluit op de A12 richting het Duitse Ruhrgebied, kan vrachtverkeer deze knelpunten niet mijden.
„De schuld van lokale en provinciale politici”, raast Gert Jan Oplaat, directeur van de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland bij elke gelegenheid. Volgens de Kamer hebben de overheden zo lang geruzied over mobiliteit in de stadsregio Arnhem-Nijmegen, dat het geld in Den Haag op was toen er eindelijk na twintig jaar een besluit was genomen. En ondertussen is er nog steeds niets structureel verbeterd, aldus Oplaat.
Ook de constante Afsluiting van de tunnels van de a73 blijkt een touwtrekkerij te zijn van politici en Rijkswaterstaat doordat de veiligheidsregels zo streng zijn geworden dat menig beveiliger zijn handen er niet aan wil branden.
Echter is de dupe van dit geheel de Limburgse bevolking die geconfronteerd word met de afsluitingen waardoor er reeds miljoenen schade is ontstaan.
De politiek " speelt" dus met haar bevolking deze conclusie is inmiddels overduidelijk geworden.