Tuesday, August 18, 2009

Let u op overheid bereid u voor op wat komen gaat, ( Ambtenaren krijgen veelal pakketen gratis burger moet betalen....( telegraaf)


Noodpakket in nood AMSTERDAM - Van het goedgekeurde noodpakket van de overheid zijn tot op heden amper 25.000 exemplaren verkocht. Ons land telt 7,3 miljoen gezinnen. Dit betekent dat 0,3 procent van de gezinnen of wel 1 op de 300 zo'n pakket tot op heden heeft aangeschaft.



Een klein jaar geleden startte minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken de campagne 'Denk Vooruit'. Nederlanders werden via televisiespotjes, internet en posters opgeroepen een noodpakket te kopen of zelf samen te stellen. Als bij een ramp de elektriciteit, het gas of het stromend water zou wegvallen, heb je een groot probleem en moet je je als burger de eerste dagen zelf kunnen redden. Het noodpakket kan dan uitkomst bieden. De campagne wordt dit najaar herhaald, terwijl tal van regio's hun burgers op dit moment informeren. Zoals de campagne tegen dreigende overstroming (Bent U waterproof?).

Positief

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken staat 56 procent van de bevolking redelijk positief tegenover het noodpakket. Dit cijfer wordt echter gelogenstraft door de matige verkoopcijfers.

Overigens betekent dit niet dat de meeste Nederlanders bij een ramp onvoldoende beveiligd zouden zijn. Veel mensen stellen zelf een noodpakket samen. Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat heel veel mensen vanzelfsprekende hulpmiddelen zoals een verbanddoos of een draagbare radio niet in huis hebben, terwijl de inhoud van een noodpakket overal verspreid in huis ligt.

Relatiegeschenk

Ons land telt drie bedrijven die gecertificeerde noodpakketten mogen verkopen met voorwerpen zoals radio, zaklamp, waxinelichtjes, dekens en verbanddoos. Zij hebben het officiƫle 'Denk Vooruit'-stempel. Het bedrijf Novelties Business Gifts heeft verreweg de meeste pakketten verkocht. Salesmanager William Schildwacht zegt: "Wij zijn begin dit jaar als eerste met de verkoop begonnen en hebben er meer dan 20.000 verkocht aan particulieren en aan bedrijven die de pakketten vaak weggeven als relatiegeschenk. Nu verkopen we er elke week enkele tientallen. Helaas is het nog steeds zo dat de meeste burgers niet doordrongen zijn van het feit dat er wel eens een onverwachte ramp kan plaatsvinden."

Remco Ahne is eigenaar van webwinkel Noodzaken. "Ik ben eind april met de verkoop van gecertificeerde noodpakketten begonnen. We verkopen er slechts een paar per week. Toch denk ik dat de verkoop gaat stijgen. Het is net als met rookmelders. Die raakte je vroeger aan de straatstenen niet kwijt en nu is het een vanzelfsprekende investering."

Ton Pas is directeur van webwinkel noodpakket.nu. Anders dan zijn twee concurrenten heeft hij het pakket niet in een ton maar in een gele tas. "Het heeft maanden geduurd voordat ons pakket door het ministerie goedgekeurd werd. In april zijn we met de verkoop begonnen en hebben nu een kleine duizend pakketten verkocht. Dat lijkt weinig maar ik denk dat het tijd nodig heeft. Voor de nieuwe campagne heb ik 50.000 tassen ingekocht. De meeste spullen komen uit China."

De aanbieders vinden dat de noodpakketten ten onrechte belachelijk worden gemaakt. Salesmanager Schildwacht zegt: "Er werd door de media heel kinderachtig gedaan over het waarschuwingsfluitje. Maar dat fluitje bood wel uitkomst tijdens het hoge water in 1995 toen de brandweer het gebruikte om de mensen in het pikkedonker bij de Maas naar een veilige plek te brengen."

Reageer Mail Print