Sunday, February 25, 2007

Computer zorgt voor storingen netwerkt treinen. ( magnetische ompoling is begonnen met "lamleggen" systemen)

Computer zorgt voor NS-vertraging

UTRECHT - Treinreizigers moeten nog tot zeker 2010 ernstig rekening houden met regelmatige vertragingen op het spoor door haperende computersystemen. De kans op uitval van treinen door storingen aan seinen en wissels blijft daardoor aanzienlijk, aldus ProRail.


Sinds donderdag is de treinenloop al ontregeld met urenlange vertragingen als gevolg. De storing ontstond in het systeem dat de seinen en wissels bedient, waardoor dit op Utrecht CS met de hand moest gebeuren. Een vergelijkbare storing in Rotterdam werd donderdag al na 45 minuten verholpen. ProRail verwacht dat het probleem dit weekeinde wordt opgelost. " We dachten dat het probleem rond Utrecht donderdagavond verholpen was, maar de computerproblemen bleken hardnekkig", aldus ProRail-woordvoerder Ilse Heemskerk. De Nederlandse Spoorwegen vindt het intussen 'onverkoopbaar' dat de treinstoring zo lang heeft geduurd. "Ons personeel op de perrons werd door treinreizigers aangeklampt." "We verwachten best veel claims van mensen die hun geld terug willen krijgen in verband met de vertraging", aldus NS-woordvoerder John Krijsman. NS en ProRail soebatten al jaren over technische problemen rond het spoor.


Onvermogen

Reizigersvereniging Rover eist dat er definitief door de overheid wordt ingegrepen. "ProRail moet als organisatie het veld ruimen. Dit is werkelijk ongeloofwaardig. Het is een brevet van onvermogen", aldus Rover-woordvoerder Rikus Spithorst.

ProRail werkt koortsachtig aan een dubbel uitgevoerd centraal besturingssysteem (Dubbel Nationaal Computer Centrum) waarbij twee identieke systemen tegelijkertijd in werking treden en elkaar naadloos kunnen vervangen bij eventuele storingen. De invoering van het nieuwe computersysteem wordt tot 2010 gefaseerd ingevoerd.