Wednesday, November 19, 2008

De omgekeerde wereld... ( telegraaf.nl)

Taakstraf voor redder chihuahua door Nienke Oort

AMSTERDAM - Amsterdammer Tim Ebbeling is verbijsterd. "Het is de omgekeerde wereld. Een stel dronken gasten mishandelt mijn hondje, gaat vrijuit en ík kan een schadevergoeding betalen en een taakstraf uitvoeren!"



Ebbeling, beveiliger van beroep en vrijwilliger bij de brandweer, ontving vorige week een brief van justitie waarin hem werd meegedeeld dat hij 1395,14 euro moet betalen en een taakstraf van tachtig uur opgelegd krijgt wegens mishandeling van drie personen. Hij kan nog tegen de straf bezwaar aantekenen.

"En dat ga ik dus doen ook. Mijn advocaat zegt dat ik anders schuld beken en het is anders gegaan dan die drie gasten beweren." In de nacht van 15 mei liet Ebbeling de kleine chihuahua van zijn vriendin uit in een binnentuin aan de Sumatrakade.

"Ik schaam me een beetje om met die kleine te lopen, dus ik bevond me op een afstandje. Op een gegeven moment komen er drie gasten dronken naar buiten, zien die hond, maar mij niet. Eén van die gasten loopt met een fles whisky en gooit de alcohol over de hond. Vervolgens krijgt hij nog een paar trappen en als klap op de vuurpijl roept er één: Steek hem aan! Toen ging bij mij het licht uit..."

Het kwam tot een handgemeen. "Met drie gasten tegen zo'n klein hondje. Kom op! En het was niet zo dat ik uit was op een vechtpartij, want zij waren met z'n drieën en ook nog groter dan ik."

Toch gaf de Amsterdammer uit bescherming van de hond een van de jongens een klap met de vlakke hand en ook een andere jongen werd geraakt. De derde man kwam in de worstelpartij ten val, brak zijn neus en liep twee blauwe ogen op. "Ik geef toe dat ik heftig heb gereageerd. Maar het is niet zo gegaan als in hun aangifte staat. En ik was niet dronken, dus ik denk dat ik een iets helderder beeld heb van de avond."

Aangifte

Ebbeling deed geen aangifte van mishandeling van de hond, omdat agenten tegen hem hadden gezegd dat er geen proces-verbaal zou worden opgemaakt. "Dat is dus wel gebeurd. Zíj mishandelen mijn hond, ik kom voor het beestje op en aan het eind van het liedje mag ík een taakstraf vervullen en een vergoeding betalen. Sorry, maar dat gaat me te ver. Ik laat de zaak wel voorkomen bij de rechter en dan mag die beslissen wie er correct heeft gehandeld..."