Sunday, November 16, 2008

Keerpunt in lifestyle... ( telegraaf Nederland) ( zie keerpunt wedergeboorte; www.ge-di-christi-re.com)


Nieuwe levensstijl na crisis

GROTTAFERRATA - Veel jonge Italianen veranderen door de economische crisis drastisch van levensstijl. Ze verlaten de stad en trekken zich terug op de akkers. Ze willen in de zuivere natuur leven en zetten daar bedrijfjes op. Volgens de landbouworganisatie Coldiretti zijn er sinds de eerste helft van dit jaar maar liefst 20.000 nieuwe landbouwbedrijfjes bij gekomen in het land, nog meer dan industriële bedrijven.




Een typisch voorbeeld is Fabrizio Santarelli (45). Hij was de eerste van de grote groep van in totaal zo'n 100.000 jongeren die een dergelijke omwenteling hebben doorgemaakt. "Ik was bankier. Ik had commerciële economie gestudeerd, kwam terecht bij de Banco di Santo Spirito (later Banca di Roma) en ging voor mijn baan voor een jaar naar New York en daarna naar Londen."

Santarelli hield zich dagelijks bezig met grote geldsommen. "Ik deed transacties van honderden miljoenen euro's per dag", zegt hij niet zonder trots. Maar de Italiaan zag in zijn leven alleen maar monitors en leefde in een virtuele wereld. Ondertussen was het tweede kind op komst. "Ik vroeg mezelf af wat voor een leven ik leidde. Ik sprak er met mijn vrouw over. Ik wilde af van al dat vervreemde contact in mijn werk. Omdat ik als hobby wijnverbouwen had, besloot ik daar mijn beroep van te maken."

Zijn ouders hielden hun hart vast. Zo'n overstap na een geweldige carrière? Is dat niet riskant? Maar zijn vrouw Alessandra steunde hem. Enkele jaren geleden maakte hij de grote stap.

Nu toont Santarelli in het dorp Grottaferrata trots al zijn wijngaarden. Hij laat proeven van het resultaat. Het is Castel de Paolis, witte en rode wijn uit de Castelli Romani, een heuvelachtig gebied dat niet ver van Rome ligt. "Vroeger had ik vier computers voor me. Ik was continu in contact met Tokio, Londen, Frankfurt en New York. Nu zijn er veel meer persoonlijke contacten. En ik promoot een product uit deze omgeving, waar ik zelf vandaan kom. Ik wil de identiteit en de traditie van de Castelli Romani bewaren", zegt Santarelli trots. "En ze drinken mijn wijn zelfs in Amerika!"

Hij heeft nog wel eens contact met de mensen uit de financiële wereld. "Die zijn allemaal jaloers op me. Na de financiële crisis vragen ze me altijd of ik nog een plekje voor ze heb in mijn wijnbedrijf. Ik ben op tijd weggegaan."