Wednesday, March 12, 2008

KNMI weeralarm veel te laat afgegeven...

Het KNMI gaf vanmorgen vroeg ( 05.00uur), vanwege de kans op de zeer zware windstoten, een weeralarm af. Aanvankelijk meldde het weerinstituut dat deze rukwinden mogelijk snelheden zouden bereiken van 120 kilometer per uur. Rond de middag werden iets minder hoge snelheden berekend, terwijl Limburg vermoedelijk gevrijwaard blijft van windvlagen.
Doordat het weeralarm pas in de vroege morgen werd afgegeven wisten vele mensen niet wat komen ging en waren niet voorbereid op de storm.


In navolging van het KNMI waarschuwde Rijkswaterstaat voor de storm. (Lege) vrachtwagens kregen het advies tot ongeveer twee uur vanmiddag de Moerdijkbrug, de Van Brienenoordbrug en de Haringvlietbrug te mijden en de snelheid aan te passen. Op de Moerdijkbrug is de maximaal toegestane snelheid momenteel 50 kilometer per uur en in beide richtingen is een rijstrook dicht.
De rijbanen zijn inmiddels weer volledig in gebruik.

Fietsers konden volgens de weerdeskundigen de afgelopen uren nog maar beter hun rijwiel in de stalling laten. De ANWB adviseerde automobilisten om niet met aanhangers en andere windgevoelige voertuigen de weg op te gaan. Verwacht werd dat de wind in de tweede helft van de middag luwde en dat het dan ook is gedaan met de krachtigste windstoten.

Om de risico’s van schade en ongevallen te beperken, had Rijkswaterstaat wegwerkzaamheden afgelast en extra weginspecteurs ingezet om het verkeer, waar dat noodzakelijk is, van advies te dienen. De stormoverlast, in combinatie met enkele ongevallen, geeft meer files dan gebruikelijk rond de middag, maar de lengtes ervan vallen mee. Uitzonderingen zijn de A12 van Utrecht naar Oberhausen met tien kilometer en de Moerdijkbrug met ongeveer vijf kilometer file.

Anders dan het vliegverkeer van en naar Rotterdam ondervindt Schiphol veel hinder van de storm. Door de windrichting is er maar één baan beschikbaar voor zowel vertrekkende als binnenkomende vliegtuigen. Tientallen vluchten zijn geannuleerd en de vertraging van met name binnenkomende vluchten loopt op naar twee uur of meer. In de ’ochtendspits’ kwamen op Schiphol slechts twintig vliegtuigen per uur binnen, tegen zestig normaal.

Overlast is er ook op de Maasvlakte, waar het werk bij de containerterminals van ECT vrijwel stilligt door de storm. De wind, uit zee, staat vol op de terminals en ’dan houdt het gewoon op’, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Hij verwacht dat het containerwerk over enkele uren kan worden hervat.

In diverse delen van het land zijn zware blikseminslagen gemeld, dit in combinatie met de extreme hoeveelheden neerslag was er sprake van gevaarlijke situatie,s.

Ook werden in delen van midden Nederland vallende ijsklompen gemeld, het is nog niet duidelijk of deze van vliegtuigen afkomstig waren of dat dit te maken heeft met de verschuivende atmosfeer op dit moment.