Friday, December 04, 2009

Technische storingen nieuwe sprinter.. ( www.ge-di-christi-re.com uitleg storingen systemen)

Grote problemen bij nieuwe Sprinter 4-12-09



De storing houdt zo’n vijf a tien minuten aan, totdat de trein herstart wordt en weer kan rijden. Voor de NS is dat op het drukke Nederlandse spoor onacceptabel.

aud" class="embedded_video">

Voor het beluisteren en bekijken van audio- en video-items op deze site dient Javascript ingeschakeld te zijn en heeft u Adobe Flash Player nodig. Deze kunt u gratis downloaden van de Adobe Flash Player website.


5-608403:

Er hadden al dertig nieuwe Sprinters moeten rondrijden, maar door de technische problemen zijn dat er nog maar zes. En die komen gemiddeld een keer per week stil te staan.

Door alle problemen loopt de NS nu ongeveer een half jaar achter op de geplande invoering van de treinen in de dienstregeling.

Investering
De NS heeft bij elkaar bijna honderd nieuwe treinen besteld bij Siemens; een investering van 650 miljoen euro. Ter verbeelding: aan elkaar gekoppeld zouden de treinstellen zo'n acht kilometer lang zijn.

Maar vanwege de technische problemen heeft de NS er tot nu toe nog maar dertien van Siemens geaccepteerd en is er bovendien nog niet betaald voor de treinen.

Reizigers weinig last
Volgens de NS merken reizigers weinig tot niks van de problemen, omdat er oude stoptreinen achter de hand zijn gehouden om in geval van storingen dienst te doen. Die kunnen tot op het laatste moment ingezet worden, omdat de Sprinters vooralsnog alleen tussen Rotterdam en Gouda en Den Haag en Gouda rijden.

Gelijkvloers en energiezuinig
Het nieuwe type Sprinter moet op termijn dè stoptrein van Nederland worden voor korte afstanden. Ze zijn metro-vormig en herkenbaar aan het wit, blauw en gele uiterlijk. De nieuwe generatie die bij Siemens wordt gebouwd, is herkenbaar aan een opstap die gelijkvloers is met het perron.

Opvallend zijn glazen wanden tussen de compartimenten en de machinistencabine, waardoor je dwars door de hele trein kunt kijken.

Bijzonderheid is dat deze Sprinters bij het remmen stroom terugleveren aan de bovenleiding, waar andere treinen weer mee gevoed kunnen worden. Daardoor is de nieuwe Sprinter zo’n dertig procent energiezuiniger dan oudere treinen van de NS.