De 400 treinreizigers, onder wie kinderen en invaliden, die dindagavond na een stroomstoring van een bovenleiding urenlang bij het Limburgse Echt hebben vastgezeten, krijgen een schadevergoeding van de Nederlandse Spoorwegen uitgekeerd.
Dat heeft het spoorwegbedrijf woensdagmorgen tegenover De Telegraaf bevestigd. ,,Voor zover bekend hebben we de persoonsgegevens van de gedupeerden opgenomen. Mensen die niet bij ons bekend zijn, kunnen zich alsnog bij de afdeling NS Klantenservice melden. Uiteraard moeten zij kunnen aantonen dat ze in de trein zaten”, aldus NS-woordvoerder Ronald Stevens.
De dubbeldesk intercity kwam gisteravond tussen de weilanden door de stroomstoring op het baanvak stil te staan. Dat gebeurde rond 19.00 uur.
De situatie was dermate gevaarlijk dat de NS het ,,onverantwoordelijk” vond om de passagiers uit de trein te halen. Niet alleen omdat het ter plekke donker was, maar ook het gevaar dat mensen op een drukke overweg terecht zouden komen.
Bovendien waren er kinderen en ouderen met rollators in de trein, die de afstap van minstens een meter niet konden maken. Dat zou tot ongelukken hebben geleid.
In de trein bleek tevens een brandje te zijn uitgebroken in een van de kachels met rookontwikkeling en kortsluiting als gevolg. Conducteurs konden ter plekke het vuur blussen met poederblussers.
Twee conducteurs en vijf passagiers kregen zodanige ademhalingsproblemen, dat ze door medewerkers van de NS uit de trein werden gehaald en met een busje naar het ziekenhuis werden gebracht.
,,De betrokken mensen zijn na controle in het ziekenhuis, afgelopen nacht weer naar huis gegaan”, aldus NS-zegsman Stevens.
De passagiers zouden in eerste instantie al om 22.00 uur worden ‘bevrijd’ door spoorwegpersoneel maar daar stak het OM en de spoorwegpolitie een stokje voor. Pas rond 23.00 uur mocht de trein met passagiers worden weggesleept naar het NS Sittard.
Vandaag gaan de spoorwegpolitie en spoorbeheerder ProRail verder met het technisch onderzoek.
Volgens NS was er sprake van een ,,uitzonderlijke” situatie. ,,Uiteraard betreuren wij wat er is gebeurd, maar de veiligheid van de passagiers stond voorop.”
De gedupeerden hebben recht op een schadevergoeding. ,,Op welke manier we dit gaan doen zoeken we nu uit. Maar het is logisch dat wij onze klanten op de een of andere manier tegemoet willen komen.”