30 miljoen mensen zien dierenstrijd tussen leven en dood op YouTube
National Geographic heeft een documentaire gemaakt van amateurbeelden die een nooit geziene strijd tonen tussen leven en dood in het dierenrijk. De video laat een acht minuten durend gevecht zien van een kudde buffels die wraak nemen op enkele leeuwen vanwege de jacht op een van hun kalveren.
De Battle at Kruger, die door een Amerikaanse toerist tijdens een safaritocht is gemaakt, is op de videowebsite YouTube al door meer dan dertig miljoen mensen bekeken. Het zijn volgens National Geographic een van de meest unieke en indrukwekkende opnames die ooit van wilde dieren zijn gemaakt.
De Amerikaan David Budzinski filmde het gevecht vier jaar geleden in het Zuid-Afrikaanse Kruger National Park. Wat op het eerste zicht lijkt op enkele leeuwen die jagen op een buffelkalf, blijkt te escaleren tot een wraakactie van een groep buffels voor het nemen van een hun jongen. Op de beelden is te zien hoe een buffelkalf afwijkt van zijn kudde en het doelwit wordt van enkele leeuwen. De leeuwen gaan achter het kalf aan en storten met hun prooi het water in.
Ze proberen de buffel terug op het droge te krijgen, maar een krokodil die ook uit is op het kalf zet de aanval in en zet zijn tanden in de prooi. Na een strijd van enkele tientallen seconden geeft de krokodil het echter op en krijgen de leeuwen het kalf uit het water. De andere buffels hebben het gevecht intussen in de gaten gekregen en besluiten om in te grijpen. Ze omsingelen de leeuwen en een mannelijke buffel stormt op hen af.
Een van de leeuwen vliegt over de schouders van de buffel heen en vlucht weg. De andere leeuwen geraken afgeleid, waardoor het kalf terug op haar poten komt te staan en zich weer kan aansluiten bij zijn kudde. Na de agressieve aanval van de buffel moet de ene leeuw na de andere er aan geloven. Trappend en duwend verjaagt de kudde zijn vijand, waarop de laatste leeuw het uiteindelijk spontaan op een lopen zet.
Na de overweldigende safaritocht besluit Budzinkski zijn unieke videobeelden te verkopen aan National Geographic. Hij komt echter met lege handen terug thuis, omdat de televisiezender naar eigen zeggen niet werkt met amateurbeelden. Een fotograaf die ook aanwezig was tijdens de safari wilde de beelden via YouTube aan een vriend laten zien en het duurde uiteindelijk tot vorig jaar vooraleer het fragment effectief online stond. In enkele dagen tijd werd de clip door tienduizenden mensen bekeken, een jaar later staat de teller intussen boven de dertig miljoen. De razend populaire video kreeg opnieuw de aandacht van National Geographic en de zender besloot om de rechten van de beelden te kopen en de clip te herwerken tot een één uur durende documentaire Caught on Safari: Battle at Kruger.
Budzinski is voor de documentaire opnieuw naar het safaripark getrokken om een special te maken rond het verhaal achter de schermen. Enkel de actie van de originele YouTube-clip is authentiek. De documentaire probeert een verklaring te geven voor het gedrag van de dieren en geeft een antwoord hoe het mogelijk was dat de toerist dergelijke unieke beelden kon filmen. "National Geographic heeft er een echt feelgoodverhaal van gemaakt", zegt Budzinski. "Het is alsof je naar een Disneyfilm kijkt."
Frank Watts, de gids van de safari die op het moment van de opname niet aanwezig was, spreekt van nooit geziene beelden. "Ervaren filmmakers van natuurdocumentaires spenderen duizenden uren in het volgen van wilde dieren", zegt Watts. "Zij kunnen jarenlang observeren en nog steeds geen resultaat hebben. Het is gewoon een kwestie van geluk hebben." Budzinski zelf is blij met zijn video. "Ik gebruik mijn camera slechts enkele keren per jaar", zegt hij. "Op de dag van de opname wist ik niet meteen hoe ik het toestel moest aanzetten. Ik heb veel geluk gehad met het maken van deze beelden, ik was met mijn camera op het juiste moment op de juiste plaats." (Roel Geens)
http://nl.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kM