The secret komt eraan...............
Dit is een aankondiging voor een hype die Europa, en mogelijk ook management Nederland gaat treffen. Het gaat om ‘The Secret’, een boek en een DVD van Rhonda Byrne, die in de Verenigde Staten met miljoenen over de toonbank gaan. Twee uitzendingen van Oprah Winfrey stonden in het teken van ‘The Secret’, waar mensen getuigden van de geweldige resultaten die ze behaalden nadat ze het geheim leerden kennen.
The Secret is op dit moment de meest verkochte DVD bij Amazon.com. De DVD is geen film, geen documentaire, maar meer een video seminar. Volgens mij is de belangrijkste boodschap: wat je denkt wordt werkelijkheid. Ik moest meteen denken aan Spiegelogie van Willem de Ridder en Positief denken van Norman Vincent Peale. Overtuigingen kunnen je helpen, maar kunnen je ook beperken. Als je denkt dat je iets niet kunt, dan lukt het waarschijnlijk ook niet, alleen al omdat je het waarschijnlijk niet goed genoeg probeert. ‘Verander je denken, dan verandert je leven.’ Wat ik zag was een mix van oude theorieën, waarvan de bekendste waarschijnlijk die van de self-fulfilling prophecy is.
Wensen wat je maar wilt
De overvloed aan verhalen en anekdotes lijken te bewijzen dat de theorie werkt, zonder dat die echt wetenschappelijk wordt bewezen. Als n = oneindig, is er natuurlijk altijd wel een krantenjongen die met The Secret is opgeklommen tot miljonair in de VS, maar hoeveel van de krantenjongens is dat gebeurd? Het bovennatuurlijke presenteert men alsof het een natuurwet is, net als de wet van de zwaartekracht, en het werkt overal voor en tegen: een ongelukkig leven, een ongelukkige liefde, gebrek aan geld, succes, status en macht. Het seminar leert ons in populaire vorm ook over basics uit de psychologie zoals:
- Maak je doelen niet te klein als je werkelijk wat wilt bereiken.
- Ontdoe je van onhandige overtuigingen.
- Formuleer doelen positief, in termen van wat je wilt en niet wat je niet wilt.
Is management Nederland er klaar voor?
The Secret lijkt een logisch dicht verhaal en je bent gek als je er niet in wilt geloven.
The Secret is niet alleen een hype in de VS omdat Oprah voor de PR zorgt. The Secret appelleert ook aan een grote behoefte om sneller en makkelijker succes te boeken. Eigenlijk is iedere hype een antwoord op een brandende vraag. Denk maar aan outsourcing en de balance score card. Ook de presentatie van The Secret draagt bij aan de populariteit. Net als de Da Vinci Code en What the Bleeb Do We Know?!, is het semi-wetenschap in een mystiek jasje.
Ik verwacht dus dat veel managers kennis zullen maken met The Secret, misschien wel via hun bedrijf. Een aantal coaches en adviseurs zal The Secret meenemen in hun werk. Een deel zal enthousiast zijn, een deel ook niet.
Ik ben benieuwd hoe management Nederland hierop zal reageren. Wat denkt u, maakt The Secret een kans of zijn we daarvoor te nuchter?