Monday, January 04, 2010

Waar een wil is, is een weg... ( meerdere wegen naar Rome...) ( opel Magazine)


De toekomst is groen

Onze wereld staat voor enorme uitdagingen. De mens heeft altijd oplossingen gevonden voor zijn problemen. In dit artikel kijken we vooruit naar een betere, groenere, niet al te verre toekomst.


Ray Kurzweil wil oud worden, heel oud zelfs. En deze 61-jarige futurist denkt dat hij de optimale kansen heeft om het te worden. Elke dag slikt hij meer dan honderd voedingssupplementen en volgt hij een speciaal dieet. Maar de echte reden waarom Kurzweil gelooft dat hij erg oud wordt, is een gebeurtenis die een stuk in de toekomst ligt – in het jaar 2050 om precies te zijn. Die gebeurtenis klinkt als sciencefiction: volgens Kurzweil zal de mensheid een zogenoemde ‘technologische bijzonderheid’ doormaken. Kunstmatige intelligentie komt op een gelijk niveau met de mens en de twee gaan samen om een tijd van ondenkbare mogelijkheden in te luiden. Eric Hovitz, een vooraanstaand ontwikkelaar bij Microsoft en visionair op het gebied van kunstmatige intelligentie, voorziet een vergelijkbare situatie.

Hij is er vast van overtuigd dat kunstmatige intelligentie binnen enkele decennia met levende organismen te combineren is. Mens en machine zullen niet langer tegenovergesteld zijn. Klinkt dat ongeloofwaardig?

De toekomst van mobiliteit

Niets heeft een grotere invloed op onze toekomstige mobiliteit dan de hoeveelheid energie die daarvoor nodig is. Elk detail is belangrijk om het energieverbruik tijdens het rijden, varen of vliegen te verminderen. Bij Opel wordt er continu gewerkt aan technologieën die het verbruik verlagen. Een voorbeeld is de buitenspiegel van de Opel Insignia: ingenieurs en ontwerpers hebben wekenlang getest en gerekend voordat ze de perfecte vorm vonden. En de Opel-ingenieurs hebben een andere geweldige oplossing al klaar staan: de nieuwe Ampera.

Vrachtschepen zijn een van de grootste veroorzakers van luchtverontreiniging omdat de motoren lopen op zware en dus zwavelrijke stookolie. Een Duitse onderneming heeft zijn inspiratie bij het kitesurfen opgedaan: grote koopvaardijschepen profiteren van windenergie door het gebruik van vliegers. Zelfs in gebieden met weinig wind kan het brandstofverbruik met 15 procent worden verminderd.