Aardwarmte beschermt wissels Hanzelijn ( telegraaf)
LELYSTAD - Alle nieuwe wissels in het Nederlandse spoorwegennet, te beginnen met de Hanzelijn, worden voorzien van aardwarmtesystemen om ze te beschermen tegen de vrieskou.
Het scheelt tachtig procent in energie vergeleken met aardgas en elektrische varianten. De verwarming van spoorwissels vergt twee derde van de totale energiebehoefte van het spoor, afgezien van het verbruik van de treinen. Bij de Hanzelijn, die van Zwolle naar Lelystad loopt, worden komende maanden voor het eerst alle circa zestig wissels met deze vorm van antivries aangelegd. Ook in Arnhem, waar grootschalig onderhoud plaatsvindt, worden de zeventig oude systemen vervangen voor deze meer duurzame methode.
Aanlegkosten
Bij een aardwarmtewissel wordt een speciale vloeistof via leidingen op enkele meters diepte door de grond gevoerd, waar het een constante temperatuur krijgt van 10 graden Celsius. Alleen bij hevige kou moet een warmtepomp extra warmte leveren.
De aanlegkosten zijn gelijk aan die van traditionele systemen. Het gros van de 5500 huidige spoorwissels wordt met aardgas verwarmd. De bouw van de Hanzelijn, een spoorlijn van ruim 1 miljard euro, is vandaag halverwege en ligt volledig op schema, zowel qua planning als kosten. Op 12-12-2012 wordt de oplevering verwacht. Opdrachtgever ProRail ziet het nu al als succesverhaal. "Projectmatig loopt het heel goed en hebben we geleerd van de lessen uit de Betuwelijn en de Hsl-Zuid. Ook op het vlak van duurzaamheid toont de Hanzelijn waar we in de toekomst naartoe willen", zegt projectmanager ing. Jaap Balkenende. De aanleg van de spoorlijn van vijftig kilometer vergde 800 vergunningen en voert over het land van 250 verschillende eigenaren. De aanlegkosten worden betaald door de overheid. Door gebruik van alarmeringssysteem ERTMS mag de trein er straks 200 kilometer per uur rijden.